Categories
Notícies

Organitzacions socials i ecologistes insten al govern Sánchez a redimensionar AENA i a què no rescati a la multinacional IAG Iberia

Les organitzacions publiquen una Carta oberta al President del Govern espanyol, Pedro Sánchez, demanant un pla de viabilitat i redimensionament d’AENA que s’ajusti al context d’emergència climàtica, de contracció econòmica i de reducció de la mobilitat aèria a fi d’evitar costos que recaiguin en l’erari públic. De la mateixa manera, sol·liciten al Govern que denegui l’aval d’ICO als 1.010 milions d’euros sol·licitats per Ibèria i Vueling del hòlding aeri IAG.

Ecologistes en Acció, Zerøport, la Plataforma contra l’Ampliació de l’Aeroport de Palma, el Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa, Greenpeace, l’Associació per la Promoció del Transport Públic i l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic han presentat una carta al President del Govern arran de la decisió d’AENA de negociar dos crèdits per valor de 2.000 milions d’euros amb entitats financeres per a enfrontar la caiguda dels seus ingressos. En l’actual crisi del sector, assenyalen, una possible insolvència d’AENA contribuiria a agreujar encara més la crisi econòmica generada per la Covid-19, socialitzant les pèrdues d’aquesta companyia, en cas de rescat públic.

De la mateixa manera, s’oposen al fet que amb fons públics es rescatin multinacionals privades com Iag Iberia, que forma part del hòlding aeri IAG (que agrupa a Iag Ibèria, British Airways, Vueling, Aer Lingus i LEVEL). Demanen per això que es denegui l’aval d’ICO als crèdits que han sol·licitat Ibèria i Vueling per un valor 1.010 milions d’euros.

En tots dos casos, demanen a Sánchez que el Govern reconsideri aquestes decisions, argumentant que responen a interessos privats de capitals internacionals, són contràries a la raó de l’interès general i segurament ocasionaran un càrrec sobre els comptes públics que tindrà enormes costos sobre la població. Recorden que els accionistes privats majoritaris d’AENA són fons i gestors de fons d’inversió internacionals com BlackRock Inc, amb accions en els mateixos bancs als quals AENA està sol·licitant els crèdits, com són el Banc Santander, BBVA, CaixaBank, Bankia i Sabadell, entre altres.

Per tot això demanen:

  • Un pla de viabilitat i redimensionament d’AENA que inclogui els següents aspectes:
    • Un pla de reducció de vols per a aconseguir una reducció anual del 7,6% de les emissions de CO₂ en compliment amb els objectius climàtics, com reclama la comunitat científica en l’últim informe de Nacions Unides.
    • Tancament d’aeroports deficitaris que es dediquen exclusivament a vols domèstics i eliminació de vols en trajectes curts amb alternativa de ferrocarril.
    • Suspensió definitiva de qualsevol ampliació de capacitat, sigui en els aeroports existents o en nous.
    • Protecció als treballadors afectats, aplicant la política de protegir a les persones, no als llocs de treball concrets.
  • Un pla de xoc per a l’adaptació del sistema ferroviari a la nova mobilitat. Per a això s’haurà de capacitar el nostre sistema ferroviari per a absorbir la major part de la demanda aèria intrapeninsular. La pràctica totalitat de vols peninsulars tenen origen i destinació en ciutats amb excel·lent accés ferroviari; només es necessita enfortir la capacitat del servei actual amb trens, cotxeres i tallers. Per a trajectes més llargs de 7 hores, cal recuperar els trens nocturns com estan fent diversos països a Europa (veure Nota 6).
  • Transparència en relació amb aquest pla de viabilitat i a qualsevol possible ajuda amb fons públics a AENA i/o a Iag Ibèria.
  • Que qualsevol ajuda pública es destini a afavorir les maneres de mobilitat més sostenibles i al transport públic, no al sector de l’aviació, que ha demostrat les seves externalitats negatives i les seves limitacions.
  • L’establiment d’un sistema de gravamen a l’aviació (via IVA, taxació del querosè i dels viatges freqüents…) que elimini els actuals privilegis fiscals dels quals gaudeix el sector i que incorpori les externalitats negatives que genera.

Les organitzacions insisteixen en la urgència de realitzar un canvi profund en les nefastes polítiques insostenibles de transport que des dels anys 90′ han privilegiat a un sector altament contaminant com l’aviació mitjançant inversions públiques, subsidis i privilegis fiscals a les companyies aèries en detriment dels sistemes de transport més sostenibles i públics.

La profunda crisi econòmica i social que viu el país junt amb la caiguda d’ingressos públics obliga a establir prioritats en les polítiques i fons públics per a enfortir els serveis bàsics essencials, el sistema social de protecció per a atendre els sectors més vulnerables i a les persones que perdran l’ocupació, així com per a l’impuls de sectors econòmics essencials en el context de la crisi global, energètica i climàtica. En la dura situació que enfronta el país consideren inacceptable repetir els errors del passat, generant sobre (endeutament) públic per a rescatar grans capitals financers i mantenir el mateix model econòmic injust i insostenible.

Veure la carta presentada al President del Govern.