La Plataforma contra l’ampliació de l’aeroport de Palma, a través del GOB, ha interposat un recurs contenciós-administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJ) demanant la suspensió dels projectes relacionats amb l’ampliació de la capacitat de l’aeroport de Son Sant Joan. El TSJ ha admès a tràmit el recurs i exigeix a al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que faciliti l’expedient administratiu de tots els projectes.
El recurs de la Plataforma qüestiona la legalitat dels projectes. Per una banda, el de creació de nous carrers de sortida ràpida a la pista nord, actualment en execució, i per l’altra, el de tots els projectes destinats a possibilitar l’ampliació de l’àrea terminal de l’aeroport.
Projecte de la pista nord: declaració d’impacte ambiental de fa 16 anys
Actualment es troba en execució una modificació de la pista nord que consistirà, entre altres actuacions, en construir dos nous carrers de sortida ràpida a la pista. Aquesta actuació està prevista dins el Pla Director de l’aeroport de Palma (PDAP; 2001): dona resposta a les previsions de creixement de trànsit aeri, el qual suposaria la saturació del camp de vols (el conjunt de pistes i carrers per on circulen els avions dins l’aeroport) en assolir els 32 milions de passatgers anuals (cal recordar que l’any 2019 ja n’arribaren 29 milions). Amb l’execució de dita actuació, el PDAP preveia que la capacitat de sortides per hora de l’aeroport de Palma passaria de les 41 actuals a 48, el que suposaria un increment del 17%. Cal assenyalar que, a dia d’avui, la capacitat declarada de la pista és de 34 sortides/hora.
Aquesta actuació es va incloure dins el projecte Ampliación del aeropuerto de Palma de Mallorca (2004), que pretenia executar part de les actuacions previstes al PDAP 2001. L’esmentat projecte contemplava 6 grans actuacions de les quals, segons Aena, sols se n’executaren dues entre els anys 2005 i 2012. Una d’aquestes 6 actuacions consistia en la creació de carrers de sortida ràpida en la pista nord, que no s’arribà a executar. No obstant això, al juliol de 2019 Aena canvià el nom del projecte de 2004 pel deSalidas rápidas en pista 06L-24R, reciclant així el projecte i aprofitant la Declaració d’Impacte Ambiental associada, de fa 16 anys, estalviant-se fer de nou el tràmit ambiental. Cal assenyalar que, des del 2004 s’ha modificat fins a tres vegades la llei que regula les avaluacions d’impacte ambiental (als anys 2008, 2010 i 2013).800Aquesta actuació es va incloure dins el projecte Ampliación del aeropuerto de Palma de Mallorca (2004), que pretenia executar part de les actuacions previstes al PDAP 2001. L’esmentat projecte contemplava 6 grans actuacions de les quals, segons Aena, sols se n’executaren dues entre els anys 2005 i 2012. Una d’aquestes 6 actuacions consistia en la creació de carrers de sortida ràpida en la pista nord, que no s’arribà a executar. No obstant això, al juliol de 2019 Aena canvià el nom del projecte de 2004 pel deSalidas rápidas en pista 06L-24R, reciclant així el projecte i aprofitant la Declaració d’Impacte Ambiental associada, de fa 16 anys, estalviant-se fer de nou el tràmit ambiental. Cal assenyalar que, des del 2004 s’ha modificat fins a tres vegades la llei que regula les avaluacions d’impacte ambiental (als anys 2008, 2010 i 2013).
La llei vigent, la 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, estipula que aquelles avaluacions d’impacte ambiental prèvies a l’aprovació de la llei caducaren al desembre de 2019 si les obres no s’han iniciat. La Plataforma entén que, per tant, l’estudi d’impacte ambiental sobre el que es sustenta el projecte hauria caducat.
Projecte de la terminal: presumpte fraccionament il·legal de projectes
Per altra banda, hi ha una sèrie de projectes destinats a ampliar la terminal de l’aeroport de Palma per tal d’augmentar la seva capacitat. El projecte principal és Ampliación y remodelación del área terminal del aeropuerto de Palma de Mallorca, que alhora es subdivideix en quatre grans actuacions. Aquests projectes es troben actualment en mans del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, que ha d’estudiar les al·legacions i els nombroses informes que s’han mostrat desfavorables al projecte i pronunciar-se.800Per altra banda, hi ha una sèrie de projectes destinats a ampliar la terminal de l’aeroport de Palma per tal d’augmentar la seva capacitat. El projecte principal és Ampliación y remodelación del área terminal del aeropuerto de Palma de Mallorca, que alhora es subdivideix en quatre grans actuacions. Aquests projectes es troben actualment en mans del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, que ha d’estudiar les al·legacions i els nombroses informes que s’han mostrat desfavorables al projecte i pronunciar-se.
A part, la Plataforma ha detectat tres projectes menors actualment en execució que són indispensables per tal de poder dur a terme l’ampliació de la terminal:
- l’esbucament de l’edifici Aena IV, necessari per poder ampliar el mòdul A de la terminal;
- l’esbucament de l’antiga central elèctrica, necessari per poder ampliar l’aparcament d’abonats B;
- l’increment de la potència instal·lada a la central elèctrica II, necessari per generar l’increment de la capacitat elèctrica necessària per absorbir l’ampliació.
Entenem que aquests projectes estan indubtablement relacionats amb el projecte d’ampliació de la terminal, pel que haurien d’incloure’s dins aquest. Ara mateix estan exempts d’avaluació d’impacte ambiental, alhora que Aena ha començat a executar-los. Per tant, la Plataforma entén que ens podem trobar davant d’un presumpte fraccionament il·legal de projectes que permetria a Aena guanyar temps i preparar el terreny mentre acaba la llarga tramitació del projecte.
La Plataforma fa una crida al seny
Per últim, davant l’actual crisi del model econòmic balear fruit de la pandèmia de la Covid-19, la Plataforma contra l’ampliació de l’aeroport de Palma exigeix:
- A Aena i al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que paralitzin els projectes i renunciïn a ampliar l’aeroport de Palma. L’actual crisi ens està demostrant la vulnerabilitat del monocultiu turístic balear; no podem permetre que es segueixi incentivant la dependència d’aquest possibilitant l’ampliació de la principal porta d’entrada de l’illa.
- Al Govern de les Illes Balears, que obeeixi la Proposició No de Llei aprovada pel Parlament el passat 7 de juliol de 2020, en la que es rebutjavenles obres a l’aeroport que impliquin un augment de la seva capacitat actual, i que insti al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a suspendreels projectes.