Categories
Notícies

La Plataforma intervé al plenari de l’Ajuntament de Palma

► Publiquem la intervenció de la Plataforma al plenari de Cort.

Bon dia regidores i regidors,

Abans de res, dir que és una vertadera llàstima haver d’intervindre en aquest plenari aprofitant un punt de l’ordre del dia proposat per l’extrema dreta. Esperàvem més iniciativa per part de l’equip de Govern palmesà. Esperàvem un posicionament amb celeritat respecte l’ampliació de la principal porta d’entrada a Mallorca, l’aeroport de Palma. Però ha hagut de ser, tristament, la lògica de confrontació del partit ultradretà qui ha portat el debat al ple. Una llàstima.

L’any passat, l’aeroport de Palma fregà els 30 milions de passatgers. La capacitat declarada de l’aeròdrom és de 34 milions, una quantitat que segons les previsions d’Aena, s’assoliran el 2025 pel que, si no fessin res, l’aeroport es saturaria (si és que no ho està ja, de saturat). I precisament 2025 és l’any en el que Aena té previst que les obres estiguin acabades, les quals permetran acomodar el creixent trànsit aeri dels propers 20 anys, segons les seves pròpies paraules.

Sols amb aquestes dades, ja podem intuir que Aena ens ha estat mentint a la cara: volen ampliar la capacitat operativa de l’aeroport de Palma. I no sols la del nostre aeròdrom, sinó d’aquells més rendibles arreu de l’Estat, com el de Madrid i Barcelona. El seu Pla Estratègic 2018-2021, el que presenten als seus inversors, no menteix: la seva principal línia d’actuació és l’ampliació i adequació de la capacitat de la seva xarxa aeroportuària per tal d’atendre la creixent demanda de tràfic. Més clar, aigua.

Les obres que té previstes a l’aeroport de Palma, van dirigides en aquest sentit. Aquestes són l’optimització de les maniobres d’aproximació, enlairament i aterratge, que permetran acomodar més trànsit; la modificació de la pista nord perquè els avions abandonin l’aeròdrom amb més celeritat; l’augment de les posicions d’avions a la plataforma comercial, sobretot les de contacte, per tal que més avions puguin ser embarcats al mateix temps (i en menor temps); l’increment de les portes d’embarcament, dels mostradors de facturació i dels sistemes de tractament d’equipatges perquè més passatgers puguin facturar i embarcar al mateix temps; l’augment de la superfície de la terminal per tal que hi càpiga més gent i més espai comercial; l’increment de la producció elèctrica a la seva central tèrmica per tal de poder satisfer el creixement previst de la demanda elèctrica; l’augment de les places d’aparcaments per tal que es puguin estacionar més cotxes; la modificació dels vials d’entrada i sortida de l’aeroport per tal que el tràfic rodat sigui més fluid. Si això no és una ampliació de la capacitat de l’aeroport, que comparegui Aena d’una santa vegada i ens ho expliqui.

El gruix de totes aquestes actuacions es troben en fase de licitació des del passat mes d’octubre. Tot i així, el passat dilluns 20 de gener, Aena donava el sus a l’exposició pública del projecte d’amagatotis: mitjançant un anunci al BOE, sense fer cap nota de premsa. Que la licitació i l’exposició pública vagin en paral·lel ja dóna idees de les presses d’Aena per tal d’iniciar l’ampliació. I de les poques ganes que tenen de que se’n parli públicament. De fet, ja fa 10 dies que la documentació del projecte és pública i encara esperam qualque reacció política al contingut desgranat del projecte. La veritat és que dubtem que cap formació política se l’hagi descarregat encara.

Com heu pogut observar, cap de les reivindicacions de les que ha fet aquest consistori durant els darrers anys han estat ateses per Aena. No sols no s’ha previst l’arribada del tramvia a l’aeroport, sinó que s’hi construiran més places d’aparcament. No sols no s’ha previst el tancament nocturn de l’activitat aèria, sinó que s’espera que aquesta sigui major durant el vespre. No sols no es reduirà el renou provocat pel trànsit aeri, que afecta greument a les barriades i nuclis urbans dels voltants de l’aeroport, sinó que la petjada acústica de l’aviació encara sirà més allargada i més intensa. Per tant, Aena es passa totes les reivindicacions que se li fan per l’arc del triomf.

A part, cal recordar el moment de crisi climàtica en el que ens trobem. No pot ésser que el Parlament balear hagi aprovat la Llei de canvi climàtic i hagi declarat l’emergència climàtica i que el Govern no es pronunciï sobre una ampliació de l’aeroport que suposarà no sols un creixement de les emissions provinents de l’aviació, sinó també de les derivades de l’augment de la pressió humana a l’illa, l’augment de producció elèctrica, l’augment del tràfic per carretera, etcètera. A més, suposarà un augment de la pressió sobre els escassos recursos dels que disposem, com és l’aigua, i un increment dels residus provinents de l’activitat turística.

Però, el més greu de tot, serà la intensificació d’aquest model insostenible, d’elevada dependència d’un sector molt vulnerable que depèn a la vegada de factors externs com són l’arribada massiva de consumidors (els turistes) i consumibles vinguts de fora, els quals nosaltres ja hem deixat de produir per haver-nos rendit als cants de sirena de la indústria turística. Una indústria que ha propiciat una classe treballadora cada cop més precaritzada i empobrida, alhora que s’incrementa el preu de l’habitatge degut a l’especulació turística, convertint en una utopia el dret a un habitatge digne per a cada vegada més persones d’aquestes illes.

Per tot això, demanam a l’Ajuntament de Palma un posicionament clar i rotund en contra de l’ampliació de l’aeroport. Demanam al Govern municipal que s’espavili i mogui tots els mecanismes necessaris que forcin una rectificació del Govern estatal. Perquè recordem que l’abans anomenat Ministeri de Foment, en mans del PSOE, és qui controla ENAIRE, propietària del 51% d’Aena. I és el PSOE qui, amb el seu silenci còmplice, està possibilitant l’execució d’una ampliació fruit de la Llei 18/2014 d’aprovació de mesures urgents pel creixement, la competitivitat i l’eficiència. Una llei aprovada pel Partit Popular de Mariano Rajoy i a la qual el PSOE s’oposà. Però, com en molts altres casos, ara s’empassa i l’executa.

El temps s’esgota. Vos demanem que demostreu dignitat i planteu batalla a les intencions colonials d’Aena i del Govern central.

Moltes gràcies.